Оберіть вашу громаду
Скасувати
+ ще 467 громад!
Висловлюй позицію.
Консультуй владу.
Впливай на майбутнє!
Петиції, на які триває збір підписів
Облаштування майданчика для вигулу собак у Парку Пам'яті та Примирення
Зібрано 16 підписів з 3000
Залишилось 73

Поки що жодна петиція не потрапила на розгляд
Перегляньте петиції та прискорте збір підписів
Остання відповідь
Зміни до бюджету Дніпра 2025 для збільшення фінансування ЗСУ з міського бюджету й зупинки марнотратства

ФІЛАТОВ БОРИС АЛЬБЕРТОВИЧ
До Дніпровської міської ради надійшла електронна петиція «Зміни до бюджету Дніпра 2025 для збільшення фінансування ЗСУ з міського бюджету й зупинки марнотратства» (далі – петиція).
Статтею 23-1 Закону України «Про звернення громадян» визначено, що громадяни можуть звернутися до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, органу місцевого самоврядування з електронними петиціями через офіційний вебсайт органу, якому вона адресована, або вебсайт громадського об’єднання, яке здійснює збір підписів на підтримку електронної петиції.
Відповідно до частини дев’ятнадцятої статті 23-1 Закону України «Про звернення громадян» порядок розгляду петиції, адресованої органу місцевого самоврядування, визначається місцевою радою.
Пунктом 1 статті 3 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» зазначається, що громадяни України реалізують своє право на участь у місцевому самоврядуванні за належністю до відповідних територіальних громад.
Згідно з підпунктом 2.3 Положення про електронні петиції, затвердженого рішенням міської ради від 30.03.2016 № 38/5 «Про затвердження Положення про електронні петиції» (зі змінами), голосувати на підтримку петиції можуть члени територіальної громади міста, що пройшли реєстрацію на субдомені «Електронні петиції» офіційного вебсайта Дніпровської міської ради через BankID.
На підставі пункту 1 статті 15 Статуту територіальної громади міста Дніпра, затвердженого рішенням міської ради від 20.05.2020 № 63/57 «Про затвердження Статуту територіальної громади міста Дніпра», територіальну громаду міста Дніпра складають жителі, які проживають на території міста Дніпра (члени територіальної громади).
Законом України від 09.05.2024 № 3703-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо народовладдя на рівні місцевого самоврядування» було доповнено статтю 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та визначено термін «житель» – громадянин України, який задекларував або зареєстрував місце проживання на території територіальної громади або фактичне місце проживання/перебування якого підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, крім військовослужбовця строкової служби, фізичної особи, яка за вироком суду перебуває у місці позбавлення волі.
У залежності від кількості жителів міста Дніпра, які підтримали петицію, визначається порядок розгляду петиції. Якщо петиція набрала більше 3 000 голосів жителів міста, така петиція розглядається робочою групою, за результатами чого складається протокол з висновками та пропозиціями, який направляється міському голові на розгляд. Міський голова після отримання протоколу робочої групи з метою вирішення питань, порушених в електронній петиції, дає відповідне доручення виконавчому органу міської ради, видає розпорядження або виступає суб’єктом подання проєкту рішення міської ради або виконавчого комітету міської ради.
Якщо петиція отримала менше 3 000 голосів жителів міста, петиція вважається такою, що не набрала достатньої кількості голосів, та розглядається не як електронна петиція, а в порядку, передбаченому нормами Закону України «Про звернення громадян», про що повідомляється автору (ініціатору) петиції з наданням роз’яснень.
Ураховуючи вищезазначене, для того, щоб зрозуміти скільки членів Дніпровської міської територіальної громади підтримали петицію, Дніпровською міською радою проаналізовано переліки осіб – підписантів петиції щодо їх належності до Дніпровської міської територіальної громади.
За результатами аналізу з’ясовано, що відповідно до даних Реєстру територіальної громади міста Дніпра (далі – РТГ) у 1 088 осіб – підписантів петиції (34,8 % від загальної кількості підписів) відсутня інформація про реєстрацію місця проживання/перебування на території міста Дніпра, що унеможливлює їхню ідентифікацію як жителів міста Дніпра.
У зв’язку з цим Дніпровською міською радою вживалося заходів щодо інформування осіб, які проголосували за петицію, але відсутні в РТГ, а саме запропоновано звернутися до відділу формування та ведення реєстру територіальної громади управління у сфері державної реєстрації департаменту адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради для внесення інформації про своє зареєстроване місце проживання/перебування на території міста Дніпра, про що 16.02.2025 на офіційному вебсайті Дніпровської міської ради було розміщено відповідне оголошення.
Станом на 26.02.2025 звернень від підписантів петиції не надходило.
Також Дніпровську міську ради зацікавили підписанти з російськими прізвищами, іменами та по батькові, яких було майже чотири відсотки від загальної кількості підписантів.
Відповідно до пункту 15 додатка 2 до Постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 № 302 «Про затвердження зразка бланка, технічного опису та Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України» (зі змінами) та в попередніх редакціях норм, що регулювали порядок видачі паспортів у вигляді картки, було зазначено, що в паспорті прізвище, ім’я особи, її місце народження зазначаються українською мовою та латинськими літерами відповідно до правил транслітерації. По батькові особи зазначається українською мовою.
Тимчасовим порядком оформлення і видачі паспорта громадянина України, затвердженим наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.06.2019 № 456 (зі змінами), зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 14.06.2019 за № 620/33591, та попередніми редакціями норм, що регулювали порядок заповнення паспорта громадянина України у вигляді книжечки, було зазначено, що заповнення бланка першої сторінки паспорта здійснюється в такому порядку: до перших трьох рядків вносяться дані з великої літери про прізвище, ім’я та по батькові особи в називному відмінку українською мовою.
Зважаючи на вищезазначені норми, паспорт громадянина України, а також всі електронні ідентифікатори, що видаються на підставі паспортних даних громадянину, навіть у випадку транслітерації імені та прізвища з російської мови, не можуть містити по батькові в російському написанні. Так само паспорт громадянина України не може містити літер «ы», «э» та «ё» у прізвищі, імені, по батькові, а також помилок у написанні прізвища, імʼя, по батькові, як приклад:
«Сокол Ганна N/a» – по батькові не може бути «N/a»;
«Слынько Анастасия Игоревна» – прізвище не може бути «Слынько»;
«Коновалёнок Елена Игоревна» – прізвище не може бути «Коновалёнок»;
«НВК № 137» – прізвище, ім’я, по батькові не може бути «НВК № 137» тощо.
Отже, установлено написання 109 російськомовних прізвищ, імен, по батькові, написаних з помилками, чи з використанням символів, притаманних виключно російському алфавіту, що відповідно до чинного законодавства України не могли бути вписані як паспортні дані.
Вищезазначені особи не могли бути ідентифіковані як члени Дніпровської міської територіальної громади, більше того, не могли бути ідентифіковані навіть як громадяни України.
З метою недопущення порушення прав і свобод жителів міста Дніпра щодо участі в народовладді на рівні місцевого самоврядування та надання можливості мешканцям нашого міста реалізувати свої права на підтримку місцевої петиції було направлено лист до платформи місцевої електронної демократії е-DЕМ з проханням не припиняти збір підписів після набрання необхідної кількості голосів (3 000) до закінчення терміну збору підписів (90 днів) та у найкоротші строки надати інформацію щодо вищезазначених підписантів для можливості перевірки їх належності до членів Дніпровської міської територіальної громади.
Президентом Фонду Східна Європа було повідомлено, що до 2019 року реєстрація на порталі Місцевих петицій відбувалася в ручному режимі, користувач самостійно вписував своє прізвище, імʼя, по батькові (далі – ПІБ). Після 2019 року відбувається автозаповнення ПІБ відповідно до даних, отриманих провайдером авторизації.
Було уточнено дані 93 підписантів та надано коректну інформацію стосовно прізвищ, імен, по батькові цих підписантів, а також місця, яке було зазначено під час реєстрації як місце проживання.
Також з наданої відповіді вбачається, що 167 підписантів визначені як жителі інших територіальних громад, а в 315 підписантів не встановлено приналежність до місця проживання, адже вони здійснили реєстрацію через Інтегровану систему електронної ідентифікації (id.gov.ua).
Необхідно зауважити, що всі зазначені в листі особи не зареєстровані в РТГ як жителі міста.
На підтримку петиції, крім жителів міста Дніпра, найчастіше голосували жителі таких міст: Камʼянське, Самар, Львів, Київ, Павлоград, Вінниця, Чернівці та ще більше шістдесяти населених пунктів України.
Дніпровська міська рада не тільки погодилася врахувати кожен голос у разі підтвердження особами – підписантами петиції своєї належності до Дніпровської міської територіальної громади, але і погодилася із рішенням платформи місцевої електронної демократії е-DЕМ щодо продовження строків голосування у звʼязку з тим, що відбувся технічний збій на платформі.
Не зважаючи на вищевикладене, вбачається, що петицію «Зміни до бюджету Дніпра 2025 для збільшення фінансування ЗСУ з міського бюджету й зупинки марнотратства» не підтримано достатньою кількістю членів Дніпровської міської територіальної громади, тому її розглянуто в порядку, передбаченому нормами Закону України «Про звернення громадян», про що повідомлено автору (ініціатору) петиції з наданням роз’яснень.
Ми вдячні кожному мешканцю міста Дніпра, хто підписав петицію, і вважаємо за необхідне повідомити, що в разі підтвердження особами – підписантами петиції своєї належності до Дніпровської міської територіальної громади їх голоси будуть ураховані.
Ми бачимо суспільний запит жителів міста стосовно допомоги силам оборони. Дніпровська міська рада надає рекордну допомогу.
У петиції порушено дуже важливу проблему – допомога Збройним Силам України. Місто Дніпро – одне з лідерів за обсягами допомоги силам оборони: закуплено та передано сотні одиниць автотранспорту, у тому числі пікапи, позашляховики та вантажівки, автомобілі швидкої допомоги.
З величезним відривом місто Дніпро стало лідером із закупівлі та передачі дронів. За рейтингом сайту «Наші гроші» місто закупило дронів більше за всіх і є на першому місці, і містом закуплено дронів більше ніж три наступні позиції в рейтингу за ним, разом узяті.
Тільки за час збору голосів на підтримку петиції місто Дніпро збільшило допомогу силам оборони більше ніж на 200 млн грн.
За час повномасштабного вторгнення російської федерації на територію України з 2022 по 2024 роки з бюджету Дніпровської міської територіальної громади (далі – Бюджет) було надано допомоги на загальну суму 3 607,4 млн грн.
Потрібно зазначити, що Бюджет на 2025 рік було визначено в сумі 21 млрд 739 млн грн, у тому числі власні доходи – 18 млрд 479 млн грн, трансферти (цільові субвенції з бюджетів вищого рівня, які мають цільове призначення і не можуть бути перерозподілені на інші видатки) – 2 млрд 683 млн грн (освітня субвенція з державного бюджету – 1 млрд 840 млн грн, субвенція з державного бюджету на завершення будівництва метрополітену – 842,4 млн грн).
У загальному обсязі видатків Бюджету без трансфертів захищені та інші першочергові витрати, які місто зобов’язано забезпечити в обов’язковому порядку, займають 12 млрд 610 млн грн або 68,1 %. Це вилучення з Бюджету до державного бюджету реверсної дотації в сумі 2 млрд 521 млн грн, яке було призупинено з початку військової агресії, та 10 млрд 089 млн грн – оплата праці працівникам, оплата енергоносіїв, придбання медикаментів, забезпечення учнів закладів освіти харчуванням, виплата стипендій, надання різних видів допомог населенню згідно з програмами соціального захисту, затвердженими міською радою, тощо.
На незахищені видатки в Бюджеті було передбачено кошти в сумі
5 млрд 869 млн грн, що становило 31,8 % у загальному обсязі видатків Бюджету без трансфертів, з яких 951,1 млн грн або 16,2 % – це видатки на оборону та протистояння збройній агресії російської федерації, з них:
– 535,0 млн грн – виконання заходів Програми щодо сприяння територіальній обороні міста Дніпра на 2022–2026 роки, затвердженої рішенням міської ради від 23.02.2022 № 28/16 (зі змінами), з яких 500,0 млн грн передбачено на підтримку підрозділів сил безпеки та оборони України;
– 132,5 млн грн – облаштування укриттів, проведення робіт на об’єктах, які були пошкоджені в результаті вибухів у закладах освіти і культури та дитячо-юнацьких спортивних школах, патрулювання території біля закладів освіти (департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради);
– 29,8 млн грн – придбання продуктових наборів для внутрішньо переміщених осіб та 30,0 млн грн – надання адресної матеріальної допомоги мешканцям міста, які постраждали від ракетних обстрілів міста (департамент соціальної політики Дніпровської міської ради);
– 41,6 млн грн – патрулювання території поблизу об’єктів інфраструктури міста, у тому числі модульних захисних споруд (департамент благоустрою та інфраструктури Дніпровської міської ради (27,7 млн грн) і департамент транспорту та транспортної інфраструктури Дніпровської міської ради (13,9 млн грн));
– 30,3 млн грн – будівництво захисних споруд у закладах освіти (департамент капітального будівництва Дніпровської міської ради);
– 26,8 млн грн – придбання пального для дизель-генераторів для безперебійної роботи лікувальних закладів та охорона закладів, у яких розташовані укриття (департамент охорони здоров’я населення Дніпровської міської ради);
– 15,0 млн грн – відновлення пошкоджених внаслідок ракетних ударів будинків об’єднань співвласників багатоквартирних будинків (департамент з питань самоорганізації населення Дніпровської міської ради);
– 6,1 млн грн – поточний ремонт та охорона укриттів у закладах позашкільної освіти (департамент молодіжної політики та національно-патріотичного виховання Дніпровської міської ради);
– 3,7 млн грн – обстеження пошкоджених об’єктів нерухомості (адміністрації районів Дніпровської міської ради);
– 100,0 млн грн – резервний фонд Бюджету, кошти якого можуть бути спрямовані на заходи з протистояння збройній агресії російської федерації.
Слід зазначити, що під час прийняття рішення про Бюджет на 2024 рік на виконання заходів Програми щодо сприяння територіальній обороні міста Дніпра на 2022–2026 роки, затвердженої рішенням міської ради від 23.02.2022
№ 28/16 (зі змінами), було враховано кошти лише в сумі 348,4 млн грн, протягом року ці видатки було збільшено і на кінець 2024 року на виконання заходів цієї Програми було передбачено 1 млрд 107 млн грн, з них у вигляді субвенції державному та обласному бюджетам безпосередньо для військових частин – 277,5 млн грн. Тобто протягом 2024 року видатки на територіальну оборону збільшено на 758,6 млн грн або майже в 3 рази. Аналогічна ситуація спостерігалась і протягом 2022–2023 років. У 2022 році видатки на виконання зазначеної Програми було збільшено зі 100 млн грн після 24.02.2022 до 928,7 млн грн на кінець 2022 року, з них безпосередньо для військових частин – 44,6 млн грн, тобто більше ніж у 9 разів, у 2023 році з 550,0 млн грн до 1 млрд 580 млн грн на кінець 2023 року. Ці кошти направлялися на підтримку сил безпеки та оборони України (ремонт автомобілів, спецтехніки, оргтехніки, приміщень, перевезення вантажів, придбання будівельних матеріалів, засобів індивідуального захисту, протипожежного обладнання, придбання автотранспорту, шин, модульних залізобетонних споруд, будівельних матеріалів, БПЛА, квадрокоптерів, комп’ютерного, оптичного, навігаційного та іншого обладнання, ремонт укриттів, обладнання їх системами оповіщення, ремонт приміщень для розміщення внутрішньо переміщених осіб).
На інші заходи з протистояння збройній агресії російської федерації
у 2024 році було використано 754,9 млн грн, у 2023 році – 1 млрд 262 млн грн та у 2022 році – 939,5 млн грн, з них:
– 202,4 млн грн – у 2024 році, 296,3 млн грн – у 2023 році та 296,5 млн грн – у 2022 році на проведення відновлювальних аварійних робіт на об’єктах, які були пошкоджені в результаті вибухів у закладах освіти і культури та дитячо-юнацьких спортивних школах (департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради);
– 113,3 млн грн – у 2024 році, 90,0 млн грн – у 2023 році та 99,3 млн грн – у 2022 році на заміну вікон, ремонт покрівель, під’їздів у будинках, які було пошкоджено в результаті вибухів (департамент житлового господарства Дніпровської міської ради);
– 91,6 млн грн – у 2024 році, 45,7 млн грн – у 2023 році та 48,9 млн грн – у 2022 році на заміну вікон, ремонт покрівель, під’їздів, ліфтового обладнання в будинках ОСББ, які було пошкоджено в результаті вибухів, ремонт та облаштування укриттів (департамент з питань самоорганізації населення Дніпровської міської ради);
– 77,0 млн грн – у 2024 році, 347,8 млн грн – у 2023 році та 278,6 млн грн – у 2022 році на придбання генераторів, пально-мастильних матеріалів, модульних споруд, бетонних виробів, ремонтно-відновлювальні роботи в пошкоджених будівлях (департамент благоустрою та інфраструктури Дніпровської міської ради);
– 50,1 млн грн – у 2024 році, 23,5 млн грн – у 2023 році та 0,5 млн грн – у 2022 році на капітальний ремонт бомбосховищ, реконструкцію приміщень для розміщення внутрішньо переміщених осіб (департамент капітального будівництва Дніпровської міської ради);
– 34,8 млн грн – у 2024 році, 221,5 млн грн – у 2023 році та 16 млн грн – у 2022 році на надання адресної матеріальної допомоги мешканцям міста Дніпра, які постраждали від ракетних обстрілів міста; 37,6 млн грн – у 2024 році,
54,2 млн грн – у 2023 році та 9,1 млн грн – у 2022 році на придбання продуктових наборів для внутрішньо переміщених осіб, відновлення пошкоджених об’єктів (департамент соціальної політики Дніпровської міської ради);
– 18,3 млн грн – у 2024 році, 108,6 млн грн – у 2023 році та 139,1 млн грн – у 2022 році на придбання шин, пально-мастильних матеріалів, обладнання, перевезення вантажів, проведення ремонтів для військових частин (департамент транспорту та транспортної інфраструктури Дніпровської міської ради);
– 42,5 млн грн – у 2024 році, 40,9 млн грн – у 2023 році та 11,9 млн грн – у 2022 році на патрулювання території поблизу об’єктів інфраструктури міста, у тому числі бетонних укриттів, придбання продуктів харчування для продрезерву згідно з Програмою «Безпечне місто» на 2021–2025 роки, затвердженою рішенням міської ради від 22.07.2020 № 23/59 (зі змінами) (департамент громадського порядку і цивільного захисту Дніпровської міської ради);
– 75,0 млн грн – у 2024 році, 18,6 млн грн – у 2023 році та 10,4 млн грн – у 2022 році на заміну вікон, відновлення покрівель у закладах охорони здоров’я, які було пошкоджено в результаті вибухів, відновлення найпростіших укриттів, установлення та приєднання джерел електропостачання у закладах охорони здоров’я, цілодобову охорону захисних споруд цивільного захисту (департамент охорони здоров’я населення Дніпровської міської ради);
– 6,3 млн грн – у 2024 році, 9,4 млн грн – у 2023 році та 2,6 млн грн – у 2022 році на ремонт та облаштування укриттів у закладах позашкільної освіти (департамент молодіжної політики та національно-патріотичного виховання Дніпровської міської ради);
– 2,9 млн грн – у 2024 році на облаштування укриттів (департамент парків та рекреації Дніпровської міської ради);
– 1,9 млн грн – у 2024 році, 5,9 млн грн – у 2023 році та 3,8 млн грн – у 2022 році на відновлення будівель, пошкоджених у результаті вибухів, ремонт укриттів, технічне обстеження об’єктів, пошкоджених у результаті обстрілів (адміністрації районів Дніпровської міської ради);
– 1,2 млн грн – у 2024 році на облаштування укриттів (департамент адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради).
Усього видатки на оборону та протистояння збройній агресії російської федерації за 2022–2024 роки становили 6 млрд 363 млн грн (2024 рік – 1 млрд 735 млн грн, 2023 рік – 2 млрд 759 млн грн та 2022 рік – 1 млрд 868 млн грн), з них:
– перераховано субвенцію державному та обласному бюджетам на підтримку сил безпеки та оборони України в сумі 550,9 млн грн (2024 рік –
277,5 млн грн, 2023 рік – 228,8 млн грн та 2022 рік – 44,6 млн грн);
– видатки на придбання БПЛА, квадрокоптерів, FPV-дронів, радіо-електронних засобів протидії БПЛА становили 633,3 млн грн (2024 рік – 233,9 млн грн, 2023 рік – 326,5 млн грн та 2022 рік – 72,9 млн грн);
– видатки на придбання тепловізорів, радіостанцій, приладів нічного бачення, комп’ютерного, телевізійного, оптичного, навігаційного та іншого обладнання становили 765,2 млн грн (2024 рік – 72,5 млн грн, 2023 рік – 249,7 млн грн та 2022 рік – 443,0 млн грн);
– видатки на придбання автотранспорту, квадроциклів становили 289,1 млн грн (2024 рік – 113,9 млн грн, 2023 рік – 113,2 млн грн та 2022 рік – 62,0 млн грн);
– видатки на придбання бетонних виробів, модульних залізобетонних споруд, інших будівельних матеріалів становили 149,8 млн грн (2024 рік – 28,5 млн грн, 2023 рік – 72,5 млн грн та 2022 рік – 48,8 млн грн);
– видатки на придбання вогневих і фортифікаційних споруд, плит перекриття, інших будівельних матеріалів для Збройних Сил України становили 203,3 млн грн (2024 рік – 139,4 млн грн, 2023 рік – 42,5 млн грн та 2022 рік – 21,4 млн грн);
– видатки на ремонт бомбосховищ, приміщень закладів охорони здоров’я та приміщень для внутрішньо переміщених осіб становили 726,1 млн грн (2024 рік – 94,5 млн грн, 2023 рік – 413,2 млн грн та 2022 рік – 218,4 млн грн);
– видатки на облаштування укриттів (стаціонарних та мобільних) становили 847,4 млн грн (2024 рік – 235,2 млн грн, 2023 рік – 312,1 млн грн та 2022 рік – 300,1 млн грн);
– видатки на відновлення обʼєктів, які було пошкоджено в результаті ракетних обстрілів, становили 676,1 млн грн (2024 рік – 286,1 млн грн, 2023 рік – 176,2 млн грн та 2022 рік – 213,8 млн грн);
– видатки на надання адресної матеріальної допомоги мешканцям міста Дніпра, які постраждали від ракетних обстрілів міста, становили 271,5 млн грн (2024 рік – 34,8 млн грн, 2023 рік – 221,5 млн грн та 2022 рік – 15,2 млн грн);
– видатки на придбання продуктових наборів для внутрішньо переміщених осіб становили 101,2 млн грн (2024 рік – 37,6 млн грн, 2023 рік – 54,2 млн грн та 2022 рік – 9,4 млн грн);
– видатки на придбання генераторів для комунальних підприємств та закладів і палива для них, охорона укриттів і патрулювання території біля об’єктів критичної інфраструктури, оповіщення населення становили
859,2 млн грн (2024 рік – 148,5 млн грн, 2023 рік – 415,5 млн грн та 2022 рік – 295,2 млн грн);
– видатки на перевезення великогабаритних вантажів та техніки на замовлення підрозділів Збройних Сил України становили 201,5 млн грн
(2024 рік – 12,7 млн грн, 2023 рік – 83,0 млн грн та 2022 рік – 105,8 млн грн).
Збільшено фінансування Міської цільової програми «Співфінансування проєктів на допомогу силам безпеки і оборони України», затвердженої рішенням міської ради від 20.12.2023 № 21/45 (зі змінами), а саме на 2025 рік передбачено фінансування в розмірі 50 млн грн.
Протягом 2025 року в процесі виконання Бюджету (перевиконання дохідної частини та/або розподілу вільних залишків коштів на 01.01.2026 та/або перерозподілу непершочергових видатків) у разі надходження звернень від військових частин щодо надання фінансової підтримки за рахунок коштів Бюджету також будуть вноситися зміни до рішення міської ради про Бюджет на 2025 рік у частині збільшення видатків на територіальну оборону і протистояння збройній агресії російської федерації.
Статтею 23-1 Закону України «Про звернення громадян» визначено, що громадяни можуть звернутися до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, органу місцевого самоврядування з електронними петиціями через офіційний вебсайт органу, якому вона адресована, або вебсайт громадського об’єднання, яке здійснює збір підписів на підтримку електронної петиції.
Відповідно до частини дев’ятнадцятої статті 23-1 Закону України «Про звернення громадян» порядок розгляду петиції, адресованої органу місцевого самоврядування, визначається місцевою радою.
Пунктом 1 статті 3 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» зазначається, що громадяни України реалізують своє право на участь у місцевому самоврядуванні за належністю до відповідних територіальних громад.
Згідно з підпунктом 2.3 Положення про електронні петиції, затвердженого рішенням міської ради від 30.03.2016 № 38/5 «Про затвердження Положення про електронні петиції» (зі змінами), голосувати на підтримку петиції можуть члени територіальної громади міста, що пройшли реєстрацію на субдомені «Електронні петиції» офіційного вебсайта Дніпровської міської ради через BankID.
На підставі пункту 1 статті 15 Статуту територіальної громади міста Дніпра, затвердженого рішенням міської ради від 20.05.2020 № 63/57 «Про затвердження Статуту територіальної громади міста Дніпра», територіальну громаду міста Дніпра складають жителі, які проживають на території міста Дніпра (члени територіальної громади).
Законом України від 09.05.2024 № 3703-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо народовладдя на рівні місцевого самоврядування» було доповнено статтю 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та визначено термін «житель» – громадянин України, який задекларував або зареєстрував місце проживання на території територіальної громади або фактичне місце проживання/перебування якого підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, крім військовослужбовця строкової служби, фізичної особи, яка за вироком суду перебуває у місці позбавлення волі.
У залежності від кількості жителів міста Дніпра, які підтримали петицію, визначається порядок розгляду петиції. Якщо петиція набрала більше 3 000 голосів жителів міста, така петиція розглядається робочою групою, за результатами чого складається протокол з висновками та пропозиціями, який направляється міському голові на розгляд. Міський голова після отримання протоколу робочої групи з метою вирішення питань, порушених в електронній петиції, дає відповідне доручення виконавчому органу міської ради, видає розпорядження або виступає суб’єктом подання проєкту рішення міської ради або виконавчого комітету міської ради.
Якщо петиція отримала менше 3 000 голосів жителів міста, петиція вважається такою, що не набрала достатньої кількості голосів, та розглядається не як електронна петиція, а в порядку, передбаченому нормами Закону України «Про звернення громадян», про що повідомляється автору (ініціатору) петиції з наданням роз’яснень.
Ураховуючи вищезазначене, для того, щоб зрозуміти скільки членів Дніпровської міської територіальної громади підтримали петицію, Дніпровською міською радою проаналізовано переліки осіб – підписантів петиції щодо їх належності до Дніпровської міської територіальної громади.
За результатами аналізу з’ясовано, що відповідно до даних Реєстру територіальної громади міста Дніпра (далі – РТГ) у 1 088 осіб – підписантів петиції (34,8 % від загальної кількості підписів) відсутня інформація про реєстрацію місця проживання/перебування на території міста Дніпра, що унеможливлює їхню ідентифікацію як жителів міста Дніпра.
У зв’язку з цим Дніпровською міською радою вживалося заходів щодо інформування осіб, які проголосували за петицію, але відсутні в РТГ, а саме запропоновано звернутися до відділу формування та ведення реєстру територіальної громади управління у сфері державної реєстрації департаменту адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради для внесення інформації про своє зареєстроване місце проживання/перебування на території міста Дніпра, про що 16.02.2025 на офіційному вебсайті Дніпровської міської ради було розміщено відповідне оголошення.
Станом на 26.02.2025 звернень від підписантів петиції не надходило.
Також Дніпровську міську ради зацікавили підписанти з російськими прізвищами, іменами та по батькові, яких було майже чотири відсотки від загальної кількості підписантів.
Відповідно до пункту 15 додатка 2 до Постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 № 302 «Про затвердження зразка бланка, технічного опису та Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України» (зі змінами) та в попередніх редакціях норм, що регулювали порядок видачі паспортів у вигляді картки, було зазначено, що в паспорті прізвище, ім’я особи, її місце народження зазначаються українською мовою та латинськими літерами відповідно до правил транслітерації. По батькові особи зазначається українською мовою.
Тимчасовим порядком оформлення і видачі паспорта громадянина України, затвердженим наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.06.2019 № 456 (зі змінами), зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 14.06.2019 за № 620/33591, та попередніми редакціями норм, що регулювали порядок заповнення паспорта громадянина України у вигляді книжечки, було зазначено, що заповнення бланка першої сторінки паспорта здійснюється в такому порядку: до перших трьох рядків вносяться дані з великої літери про прізвище, ім’я та по батькові особи в називному відмінку українською мовою.
Зважаючи на вищезазначені норми, паспорт громадянина України, а також всі електронні ідентифікатори, що видаються на підставі паспортних даних громадянину, навіть у випадку транслітерації імені та прізвища з російської мови, не можуть містити по батькові в російському написанні. Так само паспорт громадянина України не може містити літер «ы», «э» та «ё» у прізвищі, імені, по батькові, а також помилок у написанні прізвища, імʼя, по батькові, як приклад:
«Сокол Ганна N/a» – по батькові не може бути «N/a»;
«Слынько Анастасия Игоревна» – прізвище не може бути «Слынько»;
«Коновалёнок Елена Игоревна» – прізвище не може бути «Коновалёнок»;
«НВК № 137» – прізвище, ім’я, по батькові не може бути «НВК № 137» тощо.
Отже, установлено написання 109 російськомовних прізвищ, імен, по батькові, написаних з помилками, чи з використанням символів, притаманних виключно російському алфавіту, що відповідно до чинного законодавства України не могли бути вписані як паспортні дані.
Вищезазначені особи не могли бути ідентифіковані як члени Дніпровської міської територіальної громади, більше того, не могли бути ідентифіковані навіть як громадяни України.
З метою недопущення порушення прав і свобод жителів міста Дніпра щодо участі в народовладді на рівні місцевого самоврядування та надання можливості мешканцям нашого міста реалізувати свої права на підтримку місцевої петиції було направлено лист до платформи місцевої електронної демократії е-DЕМ з проханням не припиняти збір підписів після набрання необхідної кількості голосів (3 000) до закінчення терміну збору підписів (90 днів) та у найкоротші строки надати інформацію щодо вищезазначених підписантів для можливості перевірки їх належності до членів Дніпровської міської територіальної громади.
Президентом Фонду Східна Європа було повідомлено, що до 2019 року реєстрація на порталі Місцевих петицій відбувалася в ручному режимі, користувач самостійно вписував своє прізвище, імʼя, по батькові (далі – ПІБ). Після 2019 року відбувається автозаповнення ПІБ відповідно до даних, отриманих провайдером авторизації.
Було уточнено дані 93 підписантів та надано коректну інформацію стосовно прізвищ, імен, по батькові цих підписантів, а також місця, яке було зазначено під час реєстрації як місце проживання.
Також з наданої відповіді вбачається, що 167 підписантів визначені як жителі інших територіальних громад, а в 315 підписантів не встановлено приналежність до місця проживання, адже вони здійснили реєстрацію через Інтегровану систему електронної ідентифікації (id.gov.ua).
Необхідно зауважити, що всі зазначені в листі особи не зареєстровані в РТГ як жителі міста.
На підтримку петиції, крім жителів міста Дніпра, найчастіше голосували жителі таких міст: Камʼянське, Самар, Львів, Київ, Павлоград, Вінниця, Чернівці та ще більше шістдесяти населених пунктів України.
Дніпровська міська рада не тільки погодилася врахувати кожен голос у разі підтвердження особами – підписантами петиції своєї належності до Дніпровської міської територіальної громади, але і погодилася із рішенням платформи місцевої електронної демократії е-DЕМ щодо продовження строків голосування у звʼязку з тим, що відбувся технічний збій на платформі.
Не зважаючи на вищевикладене, вбачається, що петицію «Зміни до бюджету Дніпра 2025 для збільшення фінансування ЗСУ з міського бюджету й зупинки марнотратства» не підтримано достатньою кількістю членів Дніпровської міської територіальної громади, тому її розглянуто в порядку, передбаченому нормами Закону України «Про звернення громадян», про що повідомлено автору (ініціатору) петиції з наданням роз’яснень.
Ми вдячні кожному мешканцю міста Дніпра, хто підписав петицію, і вважаємо за необхідне повідомити, що в разі підтвердження особами – підписантами петиції своєї належності до Дніпровської міської територіальної громади їх голоси будуть ураховані.
Ми бачимо суспільний запит жителів міста стосовно допомоги силам оборони. Дніпровська міська рада надає рекордну допомогу.
У петиції порушено дуже важливу проблему – допомога Збройним Силам України. Місто Дніпро – одне з лідерів за обсягами допомоги силам оборони: закуплено та передано сотні одиниць автотранспорту, у тому числі пікапи, позашляховики та вантажівки, автомобілі швидкої допомоги.
З величезним відривом місто Дніпро стало лідером із закупівлі та передачі дронів. За рейтингом сайту «Наші гроші» місто закупило дронів більше за всіх і є на першому місці, і містом закуплено дронів більше ніж три наступні позиції в рейтингу за ним, разом узяті.
Тільки за час збору голосів на підтримку петиції місто Дніпро збільшило допомогу силам оборони більше ніж на 200 млн грн.
За час повномасштабного вторгнення російської федерації на територію України з 2022 по 2024 роки з бюджету Дніпровської міської територіальної громади (далі – Бюджет) було надано допомоги на загальну суму 3 607,4 млн грн.
Потрібно зазначити, що Бюджет на 2025 рік було визначено в сумі 21 млрд 739 млн грн, у тому числі власні доходи – 18 млрд 479 млн грн, трансферти (цільові субвенції з бюджетів вищого рівня, які мають цільове призначення і не можуть бути перерозподілені на інші видатки) – 2 млрд 683 млн грн (освітня субвенція з державного бюджету – 1 млрд 840 млн грн, субвенція з державного бюджету на завершення будівництва метрополітену – 842,4 млн грн).
У загальному обсязі видатків Бюджету без трансфертів захищені та інші першочергові витрати, які місто зобов’язано забезпечити в обов’язковому порядку, займають 12 млрд 610 млн грн або 68,1 %. Це вилучення з Бюджету до державного бюджету реверсної дотації в сумі 2 млрд 521 млн грн, яке було призупинено з початку військової агресії, та 10 млрд 089 млн грн – оплата праці працівникам, оплата енергоносіїв, придбання медикаментів, забезпечення учнів закладів освіти харчуванням, виплата стипендій, надання різних видів допомог населенню згідно з програмами соціального захисту, затвердженими міською радою, тощо.
На незахищені видатки в Бюджеті було передбачено кошти в сумі
5 млрд 869 млн грн, що становило 31,8 % у загальному обсязі видатків Бюджету без трансфертів, з яких 951,1 млн грн або 16,2 % – це видатки на оборону та протистояння збройній агресії російської федерації, з них:
– 535,0 млн грн – виконання заходів Програми щодо сприяння територіальній обороні міста Дніпра на 2022–2026 роки, затвердженої рішенням міської ради від 23.02.2022 № 28/16 (зі змінами), з яких 500,0 млн грн передбачено на підтримку підрозділів сил безпеки та оборони України;
– 132,5 млн грн – облаштування укриттів, проведення робіт на об’єктах, які були пошкоджені в результаті вибухів у закладах освіти і культури та дитячо-юнацьких спортивних школах, патрулювання території біля закладів освіти (департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради);
– 29,8 млн грн – придбання продуктових наборів для внутрішньо переміщених осіб та 30,0 млн грн – надання адресної матеріальної допомоги мешканцям міста, які постраждали від ракетних обстрілів міста (департамент соціальної політики Дніпровської міської ради);
– 41,6 млн грн – патрулювання території поблизу об’єктів інфраструктури міста, у тому числі модульних захисних споруд (департамент благоустрою та інфраструктури Дніпровської міської ради (27,7 млн грн) і департамент транспорту та транспортної інфраструктури Дніпровської міської ради (13,9 млн грн));
– 30,3 млн грн – будівництво захисних споруд у закладах освіти (департамент капітального будівництва Дніпровської міської ради);
– 26,8 млн грн – придбання пального для дизель-генераторів для безперебійної роботи лікувальних закладів та охорона закладів, у яких розташовані укриття (департамент охорони здоров’я населення Дніпровської міської ради);
– 15,0 млн грн – відновлення пошкоджених внаслідок ракетних ударів будинків об’єднань співвласників багатоквартирних будинків (департамент з питань самоорганізації населення Дніпровської міської ради);
– 6,1 млн грн – поточний ремонт та охорона укриттів у закладах позашкільної освіти (департамент молодіжної політики та національно-патріотичного виховання Дніпровської міської ради);
– 3,7 млн грн – обстеження пошкоджених об’єктів нерухомості (адміністрації районів Дніпровської міської ради);
– 100,0 млн грн – резервний фонд Бюджету, кошти якого можуть бути спрямовані на заходи з протистояння збройній агресії російської федерації.
Слід зазначити, що під час прийняття рішення про Бюджет на 2024 рік на виконання заходів Програми щодо сприяння територіальній обороні міста Дніпра на 2022–2026 роки, затвердженої рішенням міської ради від 23.02.2022
№ 28/16 (зі змінами), було враховано кошти лише в сумі 348,4 млн грн, протягом року ці видатки було збільшено і на кінець 2024 року на виконання заходів цієї Програми було передбачено 1 млрд 107 млн грн, з них у вигляді субвенції державному та обласному бюджетам безпосередньо для військових частин – 277,5 млн грн. Тобто протягом 2024 року видатки на територіальну оборону збільшено на 758,6 млн грн або майже в 3 рази. Аналогічна ситуація спостерігалась і протягом 2022–2023 років. У 2022 році видатки на виконання зазначеної Програми було збільшено зі 100 млн грн після 24.02.2022 до 928,7 млн грн на кінець 2022 року, з них безпосередньо для військових частин – 44,6 млн грн, тобто більше ніж у 9 разів, у 2023 році з 550,0 млн грн до 1 млрд 580 млн грн на кінець 2023 року. Ці кошти направлялися на підтримку сил безпеки та оборони України (ремонт автомобілів, спецтехніки, оргтехніки, приміщень, перевезення вантажів, придбання будівельних матеріалів, засобів індивідуального захисту, протипожежного обладнання, придбання автотранспорту, шин, модульних залізобетонних споруд, будівельних матеріалів, БПЛА, квадрокоптерів, комп’ютерного, оптичного, навігаційного та іншого обладнання, ремонт укриттів, обладнання їх системами оповіщення, ремонт приміщень для розміщення внутрішньо переміщених осіб).
На інші заходи з протистояння збройній агресії російської федерації
у 2024 році було використано 754,9 млн грн, у 2023 році – 1 млрд 262 млн грн та у 2022 році – 939,5 млн грн, з них:
– 202,4 млн грн – у 2024 році, 296,3 млн грн – у 2023 році та 296,5 млн грн – у 2022 році на проведення відновлювальних аварійних робіт на об’єктах, які були пошкоджені в результаті вибухів у закладах освіти і культури та дитячо-юнацьких спортивних школах (департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради);
– 113,3 млн грн – у 2024 році, 90,0 млн грн – у 2023 році та 99,3 млн грн – у 2022 році на заміну вікон, ремонт покрівель, під’їздів у будинках, які було пошкоджено в результаті вибухів (департамент житлового господарства Дніпровської міської ради);
– 91,6 млн грн – у 2024 році, 45,7 млн грн – у 2023 році та 48,9 млн грн – у 2022 році на заміну вікон, ремонт покрівель, під’їздів, ліфтового обладнання в будинках ОСББ, які було пошкоджено в результаті вибухів, ремонт та облаштування укриттів (департамент з питань самоорганізації населення Дніпровської міської ради);
– 77,0 млн грн – у 2024 році, 347,8 млн грн – у 2023 році та 278,6 млн грн – у 2022 році на придбання генераторів, пально-мастильних матеріалів, модульних споруд, бетонних виробів, ремонтно-відновлювальні роботи в пошкоджених будівлях (департамент благоустрою та інфраструктури Дніпровської міської ради);
– 50,1 млн грн – у 2024 році, 23,5 млн грн – у 2023 році та 0,5 млн грн – у 2022 році на капітальний ремонт бомбосховищ, реконструкцію приміщень для розміщення внутрішньо переміщених осіб (департамент капітального будівництва Дніпровської міської ради);
– 34,8 млн грн – у 2024 році, 221,5 млн грн – у 2023 році та 16 млн грн – у 2022 році на надання адресної матеріальної допомоги мешканцям міста Дніпра, які постраждали від ракетних обстрілів міста; 37,6 млн грн – у 2024 році,
54,2 млн грн – у 2023 році та 9,1 млн грн – у 2022 році на придбання продуктових наборів для внутрішньо переміщених осіб, відновлення пошкоджених об’єктів (департамент соціальної політики Дніпровської міської ради);
– 18,3 млн грн – у 2024 році, 108,6 млн грн – у 2023 році та 139,1 млн грн – у 2022 році на придбання шин, пально-мастильних матеріалів, обладнання, перевезення вантажів, проведення ремонтів для військових частин (департамент транспорту та транспортної інфраструктури Дніпровської міської ради);
– 42,5 млн грн – у 2024 році, 40,9 млн грн – у 2023 році та 11,9 млн грн – у 2022 році на патрулювання території поблизу об’єктів інфраструктури міста, у тому числі бетонних укриттів, придбання продуктів харчування для продрезерву згідно з Програмою «Безпечне місто» на 2021–2025 роки, затвердженою рішенням міської ради від 22.07.2020 № 23/59 (зі змінами) (департамент громадського порядку і цивільного захисту Дніпровської міської ради);
– 75,0 млн грн – у 2024 році, 18,6 млн грн – у 2023 році та 10,4 млн грн – у 2022 році на заміну вікон, відновлення покрівель у закладах охорони здоров’я, які було пошкоджено в результаті вибухів, відновлення найпростіших укриттів, установлення та приєднання джерел електропостачання у закладах охорони здоров’я, цілодобову охорону захисних споруд цивільного захисту (департамент охорони здоров’я населення Дніпровської міської ради);
– 6,3 млн грн – у 2024 році, 9,4 млн грн – у 2023 році та 2,6 млн грн – у 2022 році на ремонт та облаштування укриттів у закладах позашкільної освіти (департамент молодіжної політики та національно-патріотичного виховання Дніпровської міської ради);
– 2,9 млн грн – у 2024 році на облаштування укриттів (департамент парків та рекреації Дніпровської міської ради);
– 1,9 млн грн – у 2024 році, 5,9 млн грн – у 2023 році та 3,8 млн грн – у 2022 році на відновлення будівель, пошкоджених у результаті вибухів, ремонт укриттів, технічне обстеження об’єктів, пошкоджених у результаті обстрілів (адміністрації районів Дніпровської міської ради);
– 1,2 млн грн – у 2024 році на облаштування укриттів (департамент адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради).
Усього видатки на оборону та протистояння збройній агресії російської федерації за 2022–2024 роки становили 6 млрд 363 млн грн (2024 рік – 1 млрд 735 млн грн, 2023 рік – 2 млрд 759 млн грн та 2022 рік – 1 млрд 868 млн грн), з них:
– перераховано субвенцію державному та обласному бюджетам на підтримку сил безпеки та оборони України в сумі 550,9 млн грн (2024 рік –
277,5 млн грн, 2023 рік – 228,8 млн грн та 2022 рік – 44,6 млн грн);
– видатки на придбання БПЛА, квадрокоптерів, FPV-дронів, радіо-електронних засобів протидії БПЛА становили 633,3 млн грн (2024 рік – 233,9 млн грн, 2023 рік – 326,5 млн грн та 2022 рік – 72,9 млн грн);
– видатки на придбання тепловізорів, радіостанцій, приладів нічного бачення, комп’ютерного, телевізійного, оптичного, навігаційного та іншого обладнання становили 765,2 млн грн (2024 рік – 72,5 млн грн, 2023 рік – 249,7 млн грн та 2022 рік – 443,0 млн грн);
– видатки на придбання автотранспорту, квадроциклів становили 289,1 млн грн (2024 рік – 113,9 млн грн, 2023 рік – 113,2 млн грн та 2022 рік – 62,0 млн грн);
– видатки на придбання бетонних виробів, модульних залізобетонних споруд, інших будівельних матеріалів становили 149,8 млн грн (2024 рік – 28,5 млн грн, 2023 рік – 72,5 млн грн та 2022 рік – 48,8 млн грн);
– видатки на придбання вогневих і фортифікаційних споруд, плит перекриття, інших будівельних матеріалів для Збройних Сил України становили 203,3 млн грн (2024 рік – 139,4 млн грн, 2023 рік – 42,5 млн грн та 2022 рік – 21,4 млн грн);
– видатки на ремонт бомбосховищ, приміщень закладів охорони здоров’я та приміщень для внутрішньо переміщених осіб становили 726,1 млн грн (2024 рік – 94,5 млн грн, 2023 рік – 413,2 млн грн та 2022 рік – 218,4 млн грн);
– видатки на облаштування укриттів (стаціонарних та мобільних) становили 847,4 млн грн (2024 рік – 235,2 млн грн, 2023 рік – 312,1 млн грн та 2022 рік – 300,1 млн грн);
– видатки на відновлення обʼєктів, які було пошкоджено в результаті ракетних обстрілів, становили 676,1 млн грн (2024 рік – 286,1 млн грн, 2023 рік – 176,2 млн грн та 2022 рік – 213,8 млн грн);
– видатки на надання адресної матеріальної допомоги мешканцям міста Дніпра, які постраждали від ракетних обстрілів міста, становили 271,5 млн грн (2024 рік – 34,8 млн грн, 2023 рік – 221,5 млн грн та 2022 рік – 15,2 млн грн);
– видатки на придбання продуктових наборів для внутрішньо переміщених осіб становили 101,2 млн грн (2024 рік – 37,6 млн грн, 2023 рік – 54,2 млн грн та 2022 рік – 9,4 млн грн);
– видатки на придбання генераторів для комунальних підприємств та закладів і палива для них, охорона укриттів і патрулювання території біля об’єктів критичної інфраструктури, оповіщення населення становили
859,2 млн грн (2024 рік – 148,5 млн грн, 2023 рік – 415,5 млн грн та 2022 рік – 295,2 млн грн);
– видатки на перевезення великогабаритних вантажів та техніки на замовлення підрозділів Збройних Сил України становили 201,5 млн грн
(2024 рік – 12,7 млн грн, 2023 рік – 83,0 млн грн та 2022 рік – 105,8 млн грн).
Збільшено фінансування Міської цільової програми «Співфінансування проєктів на допомогу силам безпеки і оборони України», затвердженої рішенням міської ради від 20.12.2023 № 21/45 (зі змінами), а саме на 2025 рік передбачено фінансування в розмірі 50 млн грн.
Протягом 2025 року в процесі виконання Бюджету (перевиконання дохідної частини та/або розподілу вільних залишків коштів на 01.01.2026 та/або перерозподілу непершочергових видатків) у разі надходження звернень від військових частин щодо надання фінансової підтримки за рахунок коштів Бюджету також будуть вноситися зміни до рішення міської ради про Бюджет на 2025 рік у частині збільшення видатків на територіальну оборону і протистояння збройній агресії російської федерації.