Оберіть вашу громаду
Скасувати
+ ще 467 громад!
Рішуче "Ні!" - нищенню культурної спадщини та хаотичній забудові Ужгорода (Аптека №1 та інше)
Ця петиція адресована:
- меру міста Богдану Андрієву;
- головному архітектору Олегу Боршовському;
- іншим дотичним індивідам із Ужгородської Міської Ради та Закарпатської ОДА (Оксана Бабунич, Томаш Сопко та інші).
Ця петиція торкається двох критичних проблем:
1. Проблеми збереження культурної спадщини міста;
2. Проблеми хаотичної забудови міста у межах історичного ареалу та поза ним.
Зміст
- Вступ
- Загальне формулювання проблеми
- Загальні вимоги
- Специфічні вимоги
- Наслідки петиції
- Завершальне слово
Вступ
Через руйнацію та стрімке знищення об‘єктів архітектурної та культурної спадщини, зокрема будівель австро-угорської та міжвоєнної доби, Ужгород втрачає ознаки довершеності справжнього європейського міста.
Цьому сприяє систематичне знищення фасадів та інтер’єрів, безпрецедентні надбудови, ліквідація ключових архітектурних об’єктів та заміна їх комерційними та житловими комплексами без урахування збереження цілісності та збалансованості, які історично склалися в Ужгороді.
Одним з прикладів цього є будова навпроти Драмтеатру на Київській набережній. З одного боку якої знаходиться площа Петефі з архітектурним ансамблем переважно австро-угорської доби, а з іншого – Драмтеатр. В результаті, таку візуальну домінанту як Драмтеатр знівельовано, не враховуючи вже елегантні малоповерхові споруди на площі Петефі. Це наштовхує на думку, що ця чорно-жовта багатоповерхівка виконує інтереси лише зацікавлених груп та нікого більше.
Водночас, останнім часом питання збереження історичної архітектури Ужгорода тільки загострюється.
Зокрема це стосується фасаду колишньої аптеки №1 на розі вулиці Корзо (будинок Лендваї, міжвоєнна доба), де вже:
- Знищено інтер’єр: унікальна сторічна плитка ручної роботи;
- Знищено цоколь з характерними модерністьскими засічками;
- Знищено поверхню порталу ар-деко з оздобленням «штучний камінь».
Особливо багато питань викликає факт погодження цього з боку Ужгородської Міської Ради та департаменту культурної спадщини Закарпатської ОДА.
Загальне формулювання проблеми
Збереження культурної спадщини у нашому місті пов‘язане з низкою проблем:
а) не працює механізм захисту культурної спадщини;
б) ті механізми, які працюють, систематично порушуються представниками різних груп зацікавлених;
б) ймовірно мають місце незаконні та корупційні схеми, які цьому сприяють;
в) комбінація цих факторів.
Стосовно хаотичної забудови проблеми майже такі ж самі:
а) не контролюються та порушуються норми забудови;
б) ймовірно вирішуються інтереси виключно представників зацікавлених груп;
в) ймовірно мають місце корупція та порушення законів;
в) комбінація цих факторів.
Яскравим прикладом є колишня “Корона” з її перевищенням норм багатоповерховості. Це явище систематичне по всьому Ужгороду.
Особливо гостре питання побудови багатоповерхівок без врахування паркомість та інших норм.
До прикладу, постфактум будують додаткову парковку на Слов’янській набережні біля готелю Ужгород, що руйнує зони відпочинку та суперечить інтересам містян. І таких прикладів можна наводити нескінченну кількість.
А поза центром міста проблема хаотичної забудови ще гостріша.
Загальні вимоги
Зважаючи на зазначене вище, вимагаємо:
- негайно зупинити знищення аптеки №1 на розі Корзо;
- притягнути до відповідальності причетних;
- удосконалити механізм захисту культурної спадщини;
- удосконалити механізм захисту від хаотичної забудови.
Специфічні вимоги
Також вимагаємо, щоб у містобудівних умовах та обмеженнях прописувалися вимоги щодо обов’язкового погодження проектів у органах охорони культурної спадщини, відповідно до ЗУ ˝Про охорону культурної спадщини˝, ˝Про охорону археологічної спадщини˝ та підзаконних актах, які регулюють питання охорони культурної спадщини стосовно об’єктів, які:
- за історико-архітектурним опорним планом, знаходяться у історичному ареалі міста;
- в межах територій та зон охорони пам’яток національного та місцевого значення;
- у комплексній охоронній зоні пам’яток;
- у зонах регулювання забудови;
- у зонах охорони археологічного культурного шару.
Вимагаємо чіткого механізму паралельного погодження у органах охорони культурної спадщини різного рівня, у випадках, коли архітектурні, містобудівні або ландшафтні перетворення відбуваються на об’єкті, який одночасно розташований в історичному ареалі та на території / в зоні охорони пам’ятки місцевого значення.
Вимагаємо удосконалити механізми захисту від хаотичної та ненормованої забудови (відсутність паркомісць, підвищена щільність будівель, ненормована висотність і т.д.) в та поза історичним ареалом міста керуючись європейськими стандартами містобудування.
Наслідки петиції
Як наслідок:
- зупинити поточне та подальше знищення культурної спадщини Ужгорода;
- зупинити хаотичну забудову Ужгорода;
- притягнути до відповідальності причетних;
- публічно повідомляти громаду міста про дії у відповідь на цю петицію (на сторінці Ужгородської Міської Ради у facebook, наприклад).
Завершальне слово
Культурна спадщина міста – це те що робить Ужгород таким, як у культурному, так і в історичному контексті.
Це історія та культура, які дозволяють ужгородцям та гостям міста отримувати задоволення від перебування у місті, відчувати приналежність і єдність.
Це не просто шматок землі для наживи, це ще й територія свідомих та небайдужих людей, об‘єднаних метою збереження Ужгорода.
Вимагаємо не допустити руйнування та спотворення міста та притягти до відповідальності у площині закону усіх причетних до цього.
Нам не байдуже!
- меру міста Богдану Андрієву;
- головному архітектору Олегу Боршовському;
- іншим дотичним індивідам із Ужгородської Міської Ради та Закарпатської ОДА (Оксана Бабунич, Томаш Сопко та інші).
Ця петиція торкається двох критичних проблем:
1. Проблеми збереження культурної спадщини міста;
2. Проблеми хаотичної забудови міста у межах історичного ареалу та поза ним.
Зміст
- Вступ
- Загальне формулювання проблеми
- Загальні вимоги
- Специфічні вимоги
- Наслідки петиції
- Завершальне слово
Вступ
Через руйнацію та стрімке знищення об‘єктів архітектурної та культурної спадщини, зокрема будівель австро-угорської та міжвоєнної доби, Ужгород втрачає ознаки довершеності справжнього європейського міста.
Цьому сприяє систематичне знищення фасадів та інтер’єрів, безпрецедентні надбудови, ліквідація ключових архітектурних об’єктів та заміна їх комерційними та житловими комплексами без урахування збереження цілісності та збалансованості, які історично склалися в Ужгороді.
Одним з прикладів цього є будова навпроти Драмтеатру на Київській набережній. З одного боку якої знаходиться площа Петефі з архітектурним ансамблем переважно австро-угорської доби, а з іншого – Драмтеатр. В результаті, таку візуальну домінанту як Драмтеатр знівельовано, не враховуючи вже елегантні малоповерхові споруди на площі Петефі. Це наштовхує на думку, що ця чорно-жовта багатоповерхівка виконує інтереси лише зацікавлених груп та нікого більше.
Водночас, останнім часом питання збереження історичної архітектури Ужгорода тільки загострюється.
Зокрема це стосується фасаду колишньої аптеки №1 на розі вулиці Корзо (будинок Лендваї, міжвоєнна доба), де вже:
- Знищено інтер’єр: унікальна сторічна плитка ручної роботи;
- Знищено цоколь з характерними модерністьскими засічками;
- Знищено поверхню порталу ар-деко з оздобленням «штучний камінь».
Особливо багато питань викликає факт погодження цього з боку Ужгородської Міської Ради та департаменту культурної спадщини Закарпатської ОДА.
Загальне формулювання проблеми
Збереження культурної спадщини у нашому місті пов‘язане з низкою проблем:
а) не працює механізм захисту культурної спадщини;
б) ті механізми, які працюють, систематично порушуються представниками різних груп зацікавлених;
б) ймовірно мають місце незаконні та корупційні схеми, які цьому сприяють;
в) комбінація цих факторів.
Стосовно хаотичної забудови проблеми майже такі ж самі:
а) не контролюються та порушуються норми забудови;
б) ймовірно вирішуються інтереси виключно представників зацікавлених груп;
в) ймовірно мають місце корупція та порушення законів;
в) комбінація цих факторів.
Яскравим прикладом є колишня “Корона” з її перевищенням норм багатоповерховості. Це явище систематичне по всьому Ужгороду.
Особливо гостре питання побудови багатоповерхівок без врахування паркомість та інших норм.
До прикладу, постфактум будують додаткову парковку на Слов’янській набережні біля готелю Ужгород, що руйнує зони відпочинку та суперечить інтересам містян. І таких прикладів можна наводити нескінченну кількість.
А поза центром міста проблема хаотичної забудови ще гостріша.
Загальні вимоги
Зважаючи на зазначене вище, вимагаємо:
- негайно зупинити знищення аптеки №1 на розі Корзо;
- притягнути до відповідальності причетних;
- удосконалити механізм захисту культурної спадщини;
- удосконалити механізм захисту від хаотичної забудови.
Специфічні вимоги
Також вимагаємо, щоб у містобудівних умовах та обмеженнях прописувалися вимоги щодо обов’язкового погодження проектів у органах охорони культурної спадщини, відповідно до ЗУ ˝Про охорону культурної спадщини˝, ˝Про охорону археологічної спадщини˝ та підзаконних актах, які регулюють питання охорони культурної спадщини стосовно об’єктів, які:
- за історико-архітектурним опорним планом, знаходяться у історичному ареалі міста;
- в межах територій та зон охорони пам’яток національного та місцевого значення;
- у комплексній охоронній зоні пам’яток;
- у зонах регулювання забудови;
- у зонах охорони археологічного культурного шару.
Вимагаємо чіткого механізму паралельного погодження у органах охорони культурної спадщини різного рівня, у випадках, коли архітектурні, містобудівні або ландшафтні перетворення відбуваються на об’єкті, який одночасно розташований в історичному ареалі та на території / в зоні охорони пам’ятки місцевого значення.
Вимагаємо удосконалити механізми захисту від хаотичної та ненормованої забудови (відсутність паркомісць, підвищена щільність будівель, ненормована висотність і т.д.) в та поза історичним ареалом міста керуючись європейськими стандартами містобудування.
Наслідки петиції
Як наслідок:
- зупинити поточне та подальше знищення культурної спадщини Ужгорода;
- зупинити хаотичну забудову Ужгорода;
- притягнути до відповідальності причетних;
- публічно повідомляти громаду міста про дії у відповідь на цю петицію (на сторінці Ужгородської Міської Ради у facebook, наприклад).
Завершальне слово
Культурна спадщина міста – це те що робить Ужгород таким, як у культурному, так і в історичному контексті.
Це історія та культура, які дозволяють ужгородцям та гостям міста отримувати задоволення від перебування у місті, відчувати приналежність і єдність.
Це не просто шматок землі для наживи, це ще й територія свідомих та небайдужих людей, об‘єднаних метою збереження Ужгорода.
Вимагаємо не допустити руйнування та спотворення міста та притягти до відповідальності у площині закону усіх причетних до цього.
Нам не байдуже!
ВІДПОВІДЬ НА ЕЛЕКТРОННУ ПЕТИЦІЮ
На Вашу електронну петицію «Рішуче «Ні!» – нищенню культурної спадщини та хаотичній забудові Ужгорода (Аптека № 1 та інше)» повідомляємо наступне.
Місто Ужгород віднесено до Списку історичних населених місць України, на його територію розроблено історико-архітектурний опорний план, відповідна науково-проектна документація «Історико-архітектурний опорний план міста Ужгород Закарпатської області з визначенням меж і режимів використання зон охорони пам’яток та історичних ареалів», затверджена наказом Міністерства культури України № 3 від 06.01.2016.
Історико-архітектурний опорний план використовується при підготовці завдань на проектування, наданні містобудівних умов та обмежень для проектування об’єкта будівництва, при розробленні містобудівної та проектної документації. Уся проектна документація на нове будівництво в історичному ареалі міста має розроблятися з обов’язковим врахуванням вимог історико-архітектурного опорного плану.
У містобудівних умовах та обмеженнях для проектування об’єкта будівництва розміщеного в межах історичного ареалу чи в зонах регулювання забудови, управлінням містобудування та архітектури прописуються вимоги щодо планувальних та містобудівних обмежень (в яких зазначається необхідність виконання вимог будівельних норм, в тому числі ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій» та ДБН В.2.2-40:2018 «Будинки і споруди. Інклюзивність будівель і споруд»), уточнюються та зазначаються для кожного об’єкта наявні охоронні зони пам’яток культурної спадщини, межі історичного ареалу, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, охоронні зони об’єктів природно-заповідного фонду, тощо, а також вказується необхідність погодження проектної документації з відповідним органом з питань охорони культурної спадщини.
Забудова, що зараз спостерігається в місті, здійснюється відповідно до існуючої містобудівної ситуації та на підставі чинної містобудівної документації. Звертаємо Вашу увагу, що відповідно до світових тенденцій, створення нових об’єктів архітектури сприяє появу сучасної архітектури в історичному середовищі, хоча нові будівлі мають дуже делікатно вписуватись у оточення своїм масштабом, не порушувати пропорцій та панорамних виглядів середовища.
Забезпечення справедливого балансу приватного та публічного інтересів полягає у необхідності дотримання суб’єктом господарської діяльності під час виконання будь-яких робіт на земельній ділянці вимог законодавства про охорону культурної спадщини, визначених, зокрема, Законом України «Про охорону культурної спадщини».
Щодо фасаду колишньої аптеки № 1 на розі вул. Корзо та пл. Театральної повідомляємо, що на даний об’єкт розроблено паспорт опорядження фасаду «Капітальний ремонт приміщень із заміною вікон на вітрини за адресою пл. Театральна, 3 / вул. Корзо, 6 в м. Ужгород», який погоджений головним архітектором міста Ужгород та департаментом культури Закарпатської облдержадміністрації (лист 19.03.2020 № 01-12/405).
Законом України «Про охорону культурної спадщини» визначено, що встановлення зон охорони пам’яток місцевого значення входить до повноважень органів охорони культурної спадщини обласних державних адміністрацій. На жаль, повільними темпами формується Державний реєстр нерухомих пам’яток, є втрати у пам’яткоохоронній сфері, оскільки незареєстровані об’єкти фактично позбавлені належного правового захисту і знаходяться під постійною загрозою руйнування або спотворення, як і об’єкти без затверджених зон охорони.
На жаль, є певні недоліки правових механізмів охорони культурної спадщини. Так, у частині 1 статті 7 Закону України «Про архітектурну діяльність» зазначено, що проектна документація на будівництво об’єктів, розроблена відповідно до містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, не підлягає погодженню з відповідними органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, органами охорони культурної спадщини, державної санітарно-епідеміологічної служби і природоохоронними органами, а також у частині 6 статті 31 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» зазначено, що проектна документація на будівництво об’єктів не потребує погодження державними органами, органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами, юридичними особами, утвореними такими органами. Це у свою чергу послаблює контрольні функції органів місцевого самоврядування та органів з питань охорони культурної спадщини, оскільки саме під час погодження проектної документації можна встановити, наскільки вона відповідає обмеженням забудови.
Ужгородська міська рада відкрита до пропозицій громадськості щодо збереження культурного надбання міста Ужгорода. Запрошуємо Вас для участі у підготовці програм захисту культурної спадщини, усі ідеї ми готові розглянути та спільно опрацювати.
Категорія
БЛАГОУСТРІЙ МІСТА ТА БУДІВНИЦТВОПетицію підписали 304 особи з 250 необхідних.